تاریخ انتشار: ۱۳:۴۴ - ۰۳ مهر ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

یک قول دو قول | آیا پزشکیان واقعا درباره آمادگی ایران برای تنش زدایی با اسرائیل حرف زده است؟

رئیس جمهور برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده است. برنامه دیدار‌های او در نیویورک فشرده است. یکی از بخش‌های جالب این برنامه، دیدار او با مدیران رسانه‌های آمریکایی بود، اما خبری از این دیدار منتشر شد که حواشی مهمی در پی داشت.

یک قول دو قول | آیا پزشکیان واقعا درباره آمادگی ایران برای تنش زدایی با اسرائیل حرف زده است؟

رویداد۲۴ | لیلا فرهادی: روز دوشنبه خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ به نقل از مسعود پزشکیان رئیس جمهور کشورمان از آمادگی ایران برای کاهش تنش‌ها با اسرائیل خبر داد! عجیب‌تر اینکه بلومبرگ این نقل قول را به تیتر خبر تبدیل کرد. بر اساس گزارش بلومبرگ، پزشکیان گفته «ایران آمادگی دارد تنش‌ها با اسرائیل را کاهش دهد تا زمانی که طرف مقابل هم به همان اندازه تعهد نشان بدهد.».

این رسانه نوشته: پزشکیان روز دوشنبه به وقت نیویورک به خبرنگاران گفته: ما آمادگی داریم سلاح هایمان را زمین بگذاریم به شرطی که اسرائیل هم همین کار را بکند.

این رسانه همچنین نوشت رئیس جمهور ایران در مورد تنش‌ها میان ایران و اسرائیل که بعد از انفجار سریالی پیجر‌ها و بیسیم‌ها در لبنان و مجروح شدن سفیر ایران در بیروت به اوج خود رسیده، اظهار نظر کرده است. پزشکیان گفته ایران خواهان صلح است، اما پای مقابله با بی عدالتی علیه متحدانش که تصمیم‌های نظامیشان را خودشان می‌گیرند می‌ایستد. او گفت: «آن‌ها از کسی دستور نمی‌گیرند. اینطور نیست که یمنی‌ها منتظر باشند تا به آن‌ها بگوییم چه کاری انجام دهند یا چه کاری انجام ندهند.»

بلومبرگ به نقل از پزشکیان نوشته: «اگر جنگی در منطقه رخ دهد، به نفع هیچ‌کس نخواهد بود. ما نمی‌خواهیم دعوا کنیم. این اسرائیل است که می‌خواهد همه را به جنگ بکشاند و منطقه را بی‌ثبات کند.»

وال استریت ژورنال هم صبح امروز نوشته بعد از صحبت‌های پزشکیان درباره تمایل ایران برای کاهش درگیری در خاورمیانه، قیمت نفت آتی در بازار‌های بین المللی کاهش یافته است.

حواشی خبر بلومبرگ و نقل قول از پزشکیان درباره تنش‌زدایی با اسرائیل چه بود؟


بیشتر بخوانید: پزشکیان دقیقا چه گفت که جنجال درست شد؟ | توضیح اینستاگرامی ظریف درباره مواضع رئیس جمهور


مشکل از جایی آغاز شد که عباس عراقچی وزیر خارجه ایران در گفتگو با خبرگزاری تسنیم، ارگان اطلاع رسانی نزدیک به سپاه خبر بلومبرگ را «به شدت» تکذیب کرد. او گفت: آقای پزشکیان به هیچ عنوان چنین اظهاراتی نداشته است.

عراقچی تاکید کرد برعکس آنچه نقل شده است آقای دکتر پزشکیان صبح امروز به وقت نیویورک در دیدار با برخی مدیران رسانه‌های آمریکا، به شدت جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و تهاجم آن رژیم به لبنان را محکوم کرده است.

الیاس حضرتی رئیس شورای اطلاع رسانی دولت هم تکذیبیه جداگانه‌ای داشت و به خبرگزاری فارس، دیگر خبرگزاری وابسته به سپاه گفت: بلومبرگ درباره موضع رییس جمهور در خصوص رژیم صهیونیستی شیطنت کرده است.

خبرگزاری فارس در گزارشی با احتیاط بیشتر عمل کرد و نوشت «رئیس جمهور احتمالا دچار سبق لسان شده است». سبق لسان به معنای خطای سهوی زبانی است.

دلیل این احتیاط هم انتشار فایل صوتی نشست رئیس جمهور با رسانه‌های آمریکایی است. خبرگزاری‌های اصولگرای تندرو از جمله رجا نیوز و خود خبرگزاری فارس فایل صوتی نشست را بعد از شبکه ایران اینترنشنال بر روی خروجی‌های خود قرار دادند. پزشکیان در این فایل صوتی می‌گوید: «تروریست، تروریست است. فرق نمی‌کند چه عرب، چه عجم، چه فارس، چه اسرائیل، چه ایران. اگر ترور کرد، تروریست است. نمی‌شود یک طرف ترور کند بگوید دفاع از خود بود، یک طرف که ترور کرد بگویند تروریست است. ما این را محکوم می‌کنیم.»

رئیس جمهور در بخش مهمی از صحبت هایش در ادامه می‌گوید: ما آماده ایم تمام سلاح هایمان را کنار بگذاریم به شرطی که اسرائیل هم کنار بگذارد. یک سازمان بین المللی هم امنیت را تامین کند. یا اصلا لازم نیست ما خودمان امنیت خودمان را بلدیم تامین کنیم.

پزشکیان در ادامه درباره این اظهاراتش توضیح می‌دهد و می‌گوید: نمی‌شود یک طرف تا دندان مسلح باشد و به طرف دیگر بگویید تو حق نداری یک موشک بسازی... اسرائیل بمب اتم هم درست کرده در هیچ قانون بین المللی وارد نشده است. هر وقت دلش بخواهد هم تهدید اتمی می‌کند. این انسانیت است؟ این ادعای صلح و آرامش در دنیاست؟

او بار دیگر تاکید می‌کند: ما آماده ایم. ما نمی‌خواهیم بجنگیم. ما طمع به خاک هیچ کشوری نداریم و دنبال اختلال در هیچ جای دنیا نیستیم.

پزشکیان به کارشکنی‌ها در داخل هم اشاره می‌کند و می‌گوید: معنی این حرف آن نیست ممکن است ایرانی در برخی جا‌ها بعضی کار‌ها را نمی‌کنند. این احتمال وجود دارد. کسانی هستند در داخل کشور علیه خود ما برخی کار‌ها را میکنند. اما اگر بگویید این ما هستیم که این کار‌ها را میکنیم غلط است. برخی افراد هستند که چارچوب رانمی پذیرند و مستقل اقداماتی می‌کنند. این را نباید به اسم ما بگذارید.

رئیس جمهور میگوید من «سیاست و دروغ گفتن بلد نیستم» و نمی‌خواهم سر هیچ کس را کلاه بگذاریم. «ما جنگ طلب نیستیم. به پیر به پیغمبر ما هم انسانیم دلمان می‌خواهد در دنیا صلح و آرامش باشد.»

آیا بلومبرگ خبر اشتباه منتشر کرده‌ است؟

محتوای فایل صوتی، بخشی از خبر بلومبرگ را تایید می‌کند هرچند تیتر خبر بلومبرگ هنوز قابل تایید نیست. بر اساس فایل صوتی، پزشکیان به طور مستقیم حرفی از تنش زدایی با اسرائیل نزده، اما عبارت «آماده ایم سلاح هایمان را زمین بگذاریم، به شرطی که اسرائیل هم همین کار را بکند» به طور کامل، عبارات به کار رفته توسط خود رئیس جمهور بوده است. با این حال بخشی که مستقیما به «تنش زدایی با اسرائیل» اشاره کرده، در صحبت‌های پزشکیان شنیده نمی‌شود؛ بنابراین تکذیبیه مقامات ایرانی بر روی خبر بلومبرگ هم درست بوده و هم غلط. درست از این جهت که تیتر خبر بلومبرگ در فایل صوتی نشست خبری شنیده نمی‌شود و غلط این جهت که رئیس جمهور واقعا همان طور که بلومبرگ می‌گوید، درباره خلع سلاح متقابل با نظارت یک سازمان بین المللی اظهار نظر کرده است.

در خبر سایت خبری بلومبرگ بخشی که به نقل قول درباره تنش زدایی با اسرائیل مربوط است در گیومه نیامده است؛ بنابراین این احتمال وجود دارد که از نظر این رسانه، این عبارات نقل قول مستقیم از رئیس جمهور ایران نبوده باشد، بلکه نقل به نزدیک‌ترین مضمون بوده باشند. اما از آنجایی که به کار بردن عباراتی، چون «آمادگی تنش زدایی با اسرائیل از سوی ایران» از زبان رئیس جمهور می‌تواند به معنای یک شیفت رادیکال در دکترین سیاست خارجی کشور باشد، انتظار می‌رود رسانه‌ها در نقل به مضمون آن هم احتیاط کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان